Digitale weerbaarheid en mediawijsheid vormen de basis voor het voorkomen van online radicalisering. Denk hierbij aan vaardigheden als kritisch denken en ook het herkennen van de werking van online groepsdruk, algoritmen en de mogelijke invloed van desinformatie. Dit vraagt een brede maatschappelijke aanpak; niet alleen gemeenten, maar ook ouders, verzorgers, leerkrachten en andere lokale professionals zijn nodig om met elkaar het gesprek te voeren over normstelling in online gedrag.
Overzicht interventies
Het bouwstenenmodel van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bestaat uit zes verschillende domeinen (‘bouwstenen’) die belangrijk zijn bij de preventie van radicalisering. Onder elk van de domeinen valt een aantal beschermende factoren, en onder elke beschermende factor staat een aantal voorbeeldinterventies. Bij de deze interventies staat onder meer beschreven wat de interventie inhoudt en welk bewijs er is voor de werkzaamheid van de interventie. Onderstaand een overzicht van enkele interventies gericht op digitale weerbaarheid en mediawijsheid. Naast deze interventies kunnen ook andere interventies die ‘offline’ inzetten op beschermende factoren bijdragen aan het tegengaan van online radicalisering.
Online jongerenwerk
Jongerenwerkers zijn online benaderbaar op social media en organiseren activiteiten waardoor ze in contact zijn met jongeren. Ze kunnen hen ondersteunen en bewust maken van de risico’s die de online leefwereld met zich meebrengt.
- Algemeen online jongerenwerk
- Epic Youth
Mediawijsheid en digitale weerbaarheid
Mediawijsheid focust zich onder andere op het herkennen van online mis- en desinformatie, het bewustzijn van online filterbubbels en de invloeden van blootstelling aan/consumptie van extremistische content of propaganda.
- Under Pressure (Diversion)
- TerInfo (verschillende lespakketten, onder andere over memes en ‘feiten op een rij’)
Digitale weerbaarheid gaat over het weerbaar worden binnen online groepsdynamieken en het omgaan met psychologische druk van recruiters. Bijvoorbeeld door het eigen kritische denken te stimuleren en de bewustwording bij ouders en eerstelijnswerkers te vergroten.
- Bounce traingen (Arktos) (voor verschillende doelgroepen; jongeren, opvoeders en lokale professionals)
- Risk Factory
Ouders/verzorgers en online
Ondersteuning voor professionals die met ouders werken bij het mediawijs maken van kinderen en handvatten voor ouders/verzorgers zelf.
- Toolbox mediaopvoeding (NJI)
- Mediamatties
- Training opvoeding in dilemma (social media is deel van het programma)
Chatfunctie van het Landelijk Steunpunt Extremisme (LSE)
De chat van het LSE is er voor iedereen die vragen heeft over iemand uit zijn sociale omgeving, voor professionals die tijdens hun werk te maken krijgen met (mogelijke) radicalisering en voor personen die zich zorgen maken over hun eigen gedachten en gevoelens.
Lees meer
Vragen?
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Mail dan naar pls@minjenv.nl.