Pijler IV: Cybersecurity-arbeidsmarkt, onderwijs en digitale weerbaarheid van burgers

Deze pijler richt zich op de mens achter de techniek en de digitale weerbaarheid van burgers. Voor de samenleving als geheel is een belangrijke rol weggelegd om digitale vaardigheden te ontwikkelen, van basiskennis- en -vaardigheden tot aan hoogwaardige kennis en specialistische cybersecurityvaardigheden.

Doelen

  • Burgers zijn goed beschermd tegen digitale risico's.
    Om dit te bereiken blijft inzet nodig om iedereen ICT-vaardiger te maken en via bewustwordingscampagnes alert te maken op de maatregelen die zij zelf kunnen nemen om digitaal veiliger te zijn. Het is van belang dat er op vertrouwde en bekende plekken laagdrempelige toegang is tot informatie en advies op maat voor het vergroten van digitale veiligheidsvaardigheden.
     
  • Burgers reageren snel en adequaat op cyberincidenten.
    Dat kan door vroegtijdig geïnformeerd te worden over relevante actuele dreigingen en vooral over wat iedereen zelf kan doen om veilig te blijven. Het is belangrijk dat het duidelijk is waar burgers deze informatie kunnen vinden en dat iedereen ook geïnformeerd wordt over het handelingsperspectief. Daarnaast moet iedereen in de toekomst laagdrempelig en eenvoudig melding of aangifte kunnen doen van cyberincidenten, zoals phishing.
     
  • Leerlingen krijgen onderwijs in digitale vaardigheden gericht op veiligheid. 
    Digitale vaardigheden zijn op dit moment geen onderdeel van het landelijk curriculum voor het basis- en voortgezet onderwijs. Digitale vaardigheden gericht op veiligheid worden onderdeel van het landelijk curriculum in het primair en voortgezet onderwijs. moeten ook docenten hier vaardig in zijn en hier goed les in kunnen geven. Het is belangrijk dat scholen hierin passende ondersteuning kunnen krijgen.
     
  • De Nederlandse arbeidsmarkt kan voldoen aan de toenemende vraag naar cybersecurity-experts.
    Publiek-private samenwerking is hiervoor essentieel. Om te zorgen voor een beter aanbod moet helder zijn waar het tekort precies zit en welk aanbod er nodig is om dit op te lossen. Ook een toename van mbo-, hbo- en wo-cybersecurityopleidingsplekken die aansluiten op de arbeidsmarkt, is van belang. Evenals het aanbieden van bij- en omscholingsprogramma's voor cybersecurity-expertise.

Acties met prioriteit

Deze acties geven de prioriteiten voor de lopende kabinetsperiode weer waarmee het kabinet invulling geeft aan de doelstellingen uit deze pijler. Een uitgebreid overzicht van acties staat in het Actieplan NLCS.

Acties met prioriteit
Bewustzijn van cyberrisico’s onder burgers vergroten
  • Verschillende doelgroep specifieke voorlichtingscampagneprogramma cyberveiligheid gericht op de cybersecurity basismaatregelen.
  • De Informatiepunten Digitale Overheid worden versterkt.
Digitale weerbaarheid wordt onderdeel van het curriculum
  • Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) ontwikkelt samen met het onderwijsveld concrete kerndoelen voor zowel het PO als het VO voor de basisvaardigheden waar digitale veiligheid deel van uit moet maken. 
  • Het ‘masterplan basisvaardigheden’ wordt opgezet dat er voor moet zorgen dat de leraar goed toegerust is om het beste onderwijs te geven, inclusief digitale geletterdheid.
Aandacht voor cybersecurity op de arbeidsmarkt
  • Het kabinet werkt samen met onderwijsinstellingen aan bij- en omscholingsprogramma’s om de cybersecurity-expertise van werknemers te vergroten.
  • Het kabinet investeert in hbo-opleidingen in de bètatechniek, waar cyber security opleidingen ook onderdeel van zijn.