Verhoging maatschappelijke weerbaarheid: communicatiestrategie met meerjarige publiekscampagne

Veiligheid is een groot goed. Het is een randvoorwaarde voor een samenleving waarin mensen vrij kunnen leven. Maar veiligheid is niet vanzelfsprekend. De wereld en dreigingen veranderen, geopolitieke ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. In het midden van die verandering en dreiging is Nederland kwetsbaar.

Als Nederland te maken krijgt met uitzonderlijke omstandigheden, kunnen veel alledaagse voorzieningen zoals elektriciteit, drinkwater en volle winkels niet gegarandeerd worden. En de juiste hulp kan langer op zich laten wachten. Een situatie die we niet gewend zijn, maar we wel aankunnen als we ons weerbaar maken: als de overheid samen met publieke en private partners, maatschappelijke organisaties en burgers voorbereid is op het onverwachte.

Deze communicatiestrategie is opgesteld door de Rijksoverheid en heeft als doel een verhoging van maatschappelijke weerbaarheid. Een specifieke focus ligt op het brede publiek dat we willen bereiken met een meerjarige publiekscampagne. Anders dan normaal loopt deze strategie vanwege de urgentie deels voor op beleidsmatige voorbereiding vanuit de Rijksoverheid. Communicatie legt in dit geval een voedingsbodem voor toekomstig beleid en beleidsinstrumenten.