Toolkit communicatiemiddelen coronatoegangbewijs voor organisatoren
In de toolkit voor organisatoren vindt u meer informatie en communicatiemiddelen die u kunt gebruiken om bezoekers te informeren over de inzet van coronatoegangsbewijzen. Ook bevat de toolkit posters met de basisregels en posters om bezoekers te attenderen hun coronatoegangsbewijs en ID bij de hand te hebben.
Ondernemers, organisatoren en het coronatoegangsbewijs | Coronavirus COVID-19 | Rijksoverheid.nl (link naar de toolkit is onderaan de pagina te vinden onder het kopje ‘Toolkit communicatiemiddelen voor organisatoren’). De toolkit is aangevuld met Engelstalige materialen.
Koepelcampagne – basisregels
Aangezien de besmettingen blijven stijgen, is het belangrijk dat iedereen de basisregels blijft volgen. Hoe beter we dit met elkaar doen, hoe minder het virus zich verspreidt van de ene persoon naar de andere. En hoe minder beperkende maatregelen er nodig zullen zijn.
Animaties over de basisregels worden online als preroll getoond op diverse kanalen. In onderstaande link zijn alle animaties te downloaden als social video/1:1 en als preroll/16:9
Download de animaties.
Deelcampagne coronatoegangsbewijs
Op radio en spotify loopt een commercial over het coronatoegangsbewijs. Kern van de spot is dat vanwege de toegenomen besmettingen je op drukke locaties je QR code en je ID ‘moet’ tonen. Dit om ervoor te zorgen dat we elkaar op een zo veilig mogelijke manier kunnen blijven ontmoeten. Zo verkleinen we de kans om elkaar te besmetten.
Online worden banners getoond om veel gestelde vragen te beantwoorden, zoals: waar geldt een coronatoegangsbewijs en hoe kom ik aan een papieren coronatoegangsbewijs.
Verder worden voorbijgangers ook door uitingen in digitale abri’s gewezen op het coronatoegangsbewijs.
In aanvulling op de publiekscampagne, zijn middelen ontwikkeld voor jongeren en bi-culturele Nederlanders met informatie over het CTB.
Op FunX loopt een radiospot waarin wordt uitgelegd waarom, wanneer en hoe je aan een CTB kan komen. Daarnaast worden jongeren opgeroepen om ouders en/of grootouders te helpen bij het aanmaken van een CTB.
Voor bi-culturele Nederlanders hebben we fact sheets ontwikkeld in het Turks, Pools, Arabisch en Chinees. Daarnaast is de Nederlandse animatievideo over het CTB ook in deze talen ondertiteld. Via banners en persberichten op anderstalige websites, zoals En Son Haber, word je doorverwezen naar meer informatie in desbetreffende taal.
Alle anderstalige middelen vind je op: Coronavirus entry pass | Coronavirus COVID-19 | Government.nl. Deze middelen mogen door stakeholders gebruikt worden. Hier vind je de Nederlandse tekst van de factsheets.
Deelcampagne – Weer mondkapje
Ook loopt nog de campagne over het weer dragen van een mondkapje. Via radio, spotify, display en social wordt men geinformeerd over de mondkapjesplicht. Waar en waarom we weer een mondkapje op bepaalde plekken moeten dragen.
Deelcampagne - testen en quarantaine
Vanaf 31 oktober is de quarantaine en testen campagne live gegaan. Een aantal bestaande materialen (van de eerdere flight vorig jaar) zijn aangepast door de boodschap uit te breiden met: ook al ben je volledig gevaccineerd, dan nog steeds moet je bij klachten thuisblijven en je direct laten testen bij de GGD. De campagne zal lopen zolang de besmettingen nog hoog zijn. De behoefte voor deze campagne wordt zowel door het RIVM, GGD GHOR als VWS breed gedragen. Het doel is om bij klachten (ook als je volledig gevaccineerd bent) de naleving van thuisblijven en zo snel mogelijk laten testen bij de GGD te stimuleren.
Tevens laat de effect monitor ook bevestigende inzichten zien:
Thuisblijven bij klachten (en vaccineren) worden gezien als het meest effectief om verspreiding van corona tegen te gaan. Toch neemt het urgentiegevoel af en blijven slechts drie op de tien mensen thuis als dat moet. De zorgen over het coronavirus nemen af, vooral omdat veel mensen gevaccineerd zijn. Ook is er een stijging van het aandeel dat een zelftest gebruikt bij klachten van één naar twee op de vijf en laat men zich vaker pas na drie dagen of later testen bij de GGD als ze klachten hebben.
De campagne bestaat uit de volgende middelenmix:
- TV:
- Radio en spotify commercial:
- Online video (Youtube):
- Social
- Online display banners:
In het online gedeelte staat de zeer gebruiksvriendelijke Quarantainecheck - quarantainecheck.rijksoverheid.nl – centraal.