Update Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie COVID-19 (nr. 51)

Dit is een nieuwsbrief van het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie. Je vindt hier de laatste stand van zaken van de nationale communicatieaanpak rond het coronavirus. Deze nieuwsbrief verschijnt eens per 2 weken.

Communicatieaanpak Alleen Samen

Alleen samen krijgen we corona onder controle. In Nederland willen we met intensieve en activerende communicatie bijdragen aan de aanpak van het coronavirus. Dat vraagt om eenduidige en duidelijke informatie, handelingsperspectieven en betekenisgeving. We sluiten zoveel mogelijk aan op de (informatie)behoeften en de gevoelens die er leven. Daarom werken we samen: alle departementen en andere onderdelen van de Rijksoverheid werken samen. Regionale overheden (veiligheidsregio’s, gemeenten, GGD’s) zijn nauw aangesloten en worden zo goed mogelijk ondersteund in hun communicatie.

Heb jij een communicatieaanpak, een case, verhaal of iets anders gerelateerd aan communicatie rondom COVID-19 dan delen we dat graag via deze nieuwsbrief. Laat het ons weten via communicatiecovid@minjenv.nl.

Beeld: ©Rijksoverheid

Actualiteiten

  • Resultaten peiling aanscherping maatregelen 
    Van 26 tot en met 28 oktober 2021 is een opiniepeiling uitgevoerd om in kaart te brengen welke zorgen er leven en hoe men tegen het al dan niet aanscherpen van de maatregelen aankijkt. Bekijk de resultaten hier.

Communicatiemiddelen

Overzicht van nieuwe en recente aangepaste visuals:

Coronavaccinatie

Informatie over Boostervaccinatie

Vervolgcampagne ‘Prikken zonder afspraak’
Deze week start de vervolgcampagne ‘Prikken zonder afspraak’ in 800 postcodegebieden met een lage vaccinatiegraad. Op social media (Facebook en Instagram), via advertenties in apps, op Spotify online radio en later mogelijk via buitenreclame. Deze campagne is bedoeld voor de doelgroep 15-45 jaar die zich wil laten vaccineren, maar nog geen eerste prik heeft gehaald. Centraal staat hoe eenvoudig het is om je prik te halen: kijk op prikkenzonderafspraak.nl voor een priklocatie bij jou in de buurt en haal je eerste prik wanneer het jou uitkomt. De geïntensiveerde campagne gaat vanaf deze week lopen op social media (Facebook en Instagram), via advertenties in apps, op Spotify online radio en mogelijk via buitenreclame.

Op prikkenzonderafspraak.nl is een pagina waar mensen met twijfels terecht kunnen. De belangrijkste onderwerpen waar mensen over twijfelen worden daar toegelicht. Hier is naar aanleiding van de persconferentie ook een social media post over geplaatst.  

Zwangere vrouwen en vrouwen met kinderwens
De campagne gericht op zwangere vrouwen en vrouwen met een kinderwens loopt ook nog in de maand november. Met een advertentie informeren we hen over zwangerschap en vaccineren. De advertentie is zichtbaar op websites en fora die vaak door deze doelgroep worden bezocht.

Social posts 

  • Een veel gestelde vraag: kan ik anderen nog besmetten als ik gevaccineerd ben? Dat is mogelijk, maar de kans dat je iemand besmet is wel véél kleiner dan wanneer je niet gevaccineerd bent. Het RIVM heeft hier onderzoek naar gedaan. https://twitter.com/MinVWS/status/1455111973105029121
  • Er zijn inmiddels 24 miljoen prikken gezet! Dankzij 'Prikken Zonder Afspraak' is het voor veel mensen gemakkelijk om dichtbij een coronaprik te halen. Zo ook in de TICS moskee en de Al-Madinah in Den Haag. https://www.instagram.com/p/CVzuZ9WMg8D/
  • Een coronapatiënt op de IC ligt daar gemiddeld 17 dagen. Dat is een lange opname voor een IC-patiënt. Ter vergelijking: na een openhartoperatie gaat het overgrote deel van de patiënten al na 1 dag terug naar de verpleegafdeling https://www.instagram.com/p/CV0EZVVo6IQ/

Overig 

Coronatoegangsbewijs

Toolkit communicatiemiddelen coronatoegangbewijs voor organisatoren
In de toolkit voor organisatoren vindt u meer informatie en communicatiemiddelen die u kunt gebruiken om bezoekers te informeren over de inzet van coronatoegangsbewijzen. Ondernemers, organisatoren en het coronatoegangsbewijs | Coronavirus COVID-19 | Rijksoverheid.nl (link naar de toolkit is onderaan de pagina te vinden onder het kopje ‘Toolkit communicatiemiddelen voor organisatoren’). De toolkit is aangevuld met Engelstalige materialen

Campagnes

Koepelcampagne – basisregels
Aangezien de besmettingen blijven stijgen, is het belangrijk dat iedereen de basisregels blijft volgen. Hoe beter we dit met elkaar doen, hoe minder het virus zich verspreidt van de ene persoon naar de andere. En hoe minder beperkende maatregelen er nodig zullen zijn. 
Met een  1/1 advertentie aanstaande dinsdag in landelijke en regionale dagbladen worden alle basisregels nog eens op een rijtje gezet. Bescherm jezelf en anderen, blijf de basisregels volgen! Op woensdag komt dezelfde advertentie in alle huis-aan-huisbladen. Verder zal er ook online extra aandacht besteed worden aan alle maatregelen.

Deelcampagne coronatoegangsbewijs
Op TV en radio heeft sinds 25 september is de campagne over het loslaten van de verplichte 1,5m publiekscampagne gelopen. De TV is inmiddels gestopt en er gaat aanstaande zaterdag een nieuwe radiospot live, ook op spotify. Kern van de spot is dat vanwege de toegenomen besmettingen je op drukke locaties je QR code en je ID ‘moet’ tonen. Dit om ervoor te zorgen dat we elkaar op een zo veilig mogelijke manier kunnen blijven ontmoeten. 

Online worden banners getoond om veel  gestelde vragen te beantwoorden, zoals: waar geldt een coronatoegangsbewijs en hoe kom ik aan een papieren coronatoegangsbewijs.

In aanvulling op de publiekscampagne, zijn middelen ontwikkeld voor jongeren en bi-culturele Nederlanders met informatie over het CTB.
Op FunX loopt een radiospot waarin wordt uitgelegd waarom, wanneer en hoe je aan een CTB kan komen. Daarnaast worden jongeren opgeroepen om ouders en/of grootouders te helpen bij het aanmaken van een CTB.

Voor bi-culturele Nederlanders hebben we fact sheets ontwikkeld in het Turks, Pools, Arabisch en Chinees. Daarnaast is de Nederlandse animatievideo over het CTB ook in deze talen ondertiteld. Via banners en persberichten op anderstalige websites, zoals En Son Haber, word je doorverwezen naar meer informatie in desbetreffende taal.

Alle anderstalige middelen vind je op: Coronavirus entry pass | Government.nl. Deze middelen mogen door stakeholders gebruikt worden. In deze link vind je de Nederlandse tekst van de factsheets.

Deelcampagne – Weer mondkapje

Vanaf zaterdag gaat ook een campagne over het weer dragen van een mondkapje live. Via radio, spotify, display en social wordt men geinformeerd over de mondkapjesplicht. Waar en waarom we weer een mondkapje op bepaalde plekken moeten dragen.
 

Deelcampagne - testen en quarantaine

Vanaf 31 oktober is de quarantaine en testen campagne live gegaan. Een aantal bestaande materialen (van de eerdere flight vorig jaar) zijn aangepast door de boodschap uit te breiden met: ook al ben je volledig gevaccineerd, dan nog steeds moet je bij klachten thuisblijven en je direct laten testen bij de GGD. De campagne zal in ieder geval een maand lopen. De behoefte voor deze campagne wordt zowel door het RIVM, GGD GHOR als VWS breed gedragen. Het doel is om bij klachten (ook als je volledig gevaccineerd bent) de naleving van thuisblijven en zo snel mogelijk laten testen bij de GGD te stimuleren.

Tevens laat de effect monitor ook bevestigende inzichten zien:
Thuisblijven bij klachten (en vaccineren) worden gezien als het meest effectief om verspreiding van corona tegen te gaan. Toch neemt het urgentiegevoel af en blijven slechts drie op de tien mensen thuis als dat moet. De zorgen over het coronavirus nemen af, vooral omdat veel mensen gevaccineerd zijn. Ook is er een stijging van het aandeel dat een zelftest gebruikt bij klachten van één naar twee op de vijf en laat men zich vaker pas na drie dagen of later testen bij de GGD als ze klachten hebben. 

De campagne bestaat uit de volgende middelenmix:

In het online gedeelte staat de zeer gebruiksvriendelijke Quarantainecheck - quarantainecheck.rijksoverheid.nl – centraal.

Voor wie is deze nieuwsbrief

We willen alle communicatieprofessionals die zich binnen de (semi)overheid bezighouden met het coronavirus informeren over de laatste stand van zaken van de nationale communicatieaanpak. Dit zijn departementen, relevante uitvoeringsorganisaties, veiligheidsregio’s, gemeentes en GGD’en.

Aanmelden 
U kunt zich aanmelden voor de update NKC via de website van de NCTV.