Koepelcampagne – basisregels
Aangezien de besmettingen blijven stijgen, is het belangrijk dat iedereen de basisregels blijft volgen. Hoe beter we dit met elkaar doen, hoe minder het virus zich verspreidt van de ene persoon naar de andere. En hoe minder beperkende maatregelen er nodig zullen zijn.
Met een 1/1 advertentie aanstaande dinsdag in landelijke en regionale dagbladen worden alle basisregels nog eens op een rijtje gezet. Bescherm jezelf en anderen, blijf de basisregels volgen! Op woensdag komt dezelfde advertentie in alle huis-aan-huisbladen. Verder zal er ook online extra aandacht besteed worden aan alle maatregelen.
Deelcampagne coronatoegangsbewijs
Op TV en radio heeft sinds 25 september is de campagne over het loslaten van de verplichte 1,5m publiekscampagne gelopen. De TV is inmiddels gestopt en er gaat aanstaande zaterdag een nieuwe radiospot live, ook op spotify. Kern van de spot is dat vanwege de toegenomen besmettingen je op drukke locaties je QR code en je ID ‘moet’ tonen. Dit om ervoor te zorgen dat we elkaar op een zo veilig mogelijke manier kunnen blijven ontmoeten.
Online worden banners getoond om veel gestelde vragen te beantwoorden, zoals: waar geldt een coronatoegangsbewijs en hoe kom ik aan een papieren coronatoegangsbewijs.
In aanvulling op de publiekscampagne, zijn middelen ontwikkeld voor jongeren en bi-culturele Nederlanders met informatie over het CTB.
Op FunX loopt een radiospot waarin wordt uitgelegd waarom, wanneer en hoe je aan een CTB kan komen. Daarnaast worden jongeren opgeroepen om ouders en/of grootouders te helpen bij het aanmaken van een CTB.
Voor bi-culturele Nederlanders hebben we fact sheets ontwikkeld in het Turks, Pools, Arabisch en Chinees. Daarnaast is de Nederlandse animatievideo over het CTB ook in deze talen ondertiteld. Via banners en persberichten op anderstalige websites, zoals En Son Haber, word je doorverwezen naar meer informatie in desbetreffende taal.
Alle anderstalige middelen vind je op: Coronavirus entry pass | Government.nl. Deze middelen mogen door stakeholders gebruikt worden. In deze link vind je de Nederlandse tekst van de factsheets.
Deelcampagne – Weer mondkapje
Vanaf zaterdag gaat ook een campagne over het weer dragen van een mondkapje live. Via radio, spotify, display en social wordt men geinformeerd over de mondkapjesplicht. Waar en waarom we weer een mondkapje op bepaalde plekken moeten dragen.
Deelcampagne - testen en quarantaine
Vanaf 31 oktober is de quarantaine en testen campagne live gegaan. Een aantal bestaande materialen (van de eerdere flight vorig jaar) zijn aangepast door de boodschap uit te breiden met: ook al ben je volledig gevaccineerd, dan nog steeds moet je bij klachten thuisblijven en je direct laten testen bij de GGD. De campagne zal in ieder geval een maand lopen. De behoefte voor deze campagne wordt zowel door het RIVM, GGD GHOR als VWS breed gedragen. Het doel is om bij klachten (ook als je volledig gevaccineerd bent) de naleving van thuisblijven en zo snel mogelijk laten testen bij de GGD te stimuleren.
Tevens laat de effect monitor ook bevestigende inzichten zien:
Thuisblijven bij klachten (en vaccineren) worden gezien als het meest effectief om verspreiding van corona tegen te gaan. Toch neemt het urgentiegevoel af en blijven slechts drie op de tien mensen thuis als dat moet. De zorgen over het coronavirus nemen af, vooral omdat veel mensen gevaccineerd zijn. Ook is er een stijging van het aandeel dat een zelftest gebruikt bij klachten van één naar twee op de vijf en laat men zich vaker pas na drie dagen of later testen bij de GGD als ze klachten hebben.
De campagne bestaat uit de volgende middelenmix:
- TVC (zie OLV testen hieronder)
- Radio en spotify commercial:
- Online video (Youtube):
- Social
- Online display banners:
In het online gedeelte staat de zeer gebruiksvriendelijke Quarantainecheck - quarantainecheck.rijksoverheid.nl – centraal.