Koepelcampagne – loslaten 1,5 meter
Vanaf 25 september gaat de nieuwe publiekscampagne live. De kernboodschap van de campagne is: We gaan voorzichtig loslaten en leren leven met het virus. Daarom gaat de verplichting van de maatregel van 1,5 meter afstand houden er af en gaan we elkaar weer ontmoeten op drukke locaties. Om dit veilig mogelijk te maken vraagt dit wel een extra inspanning van ons allen: op drukke plekken laten we het coronatoegangsbewijs in de Coronacheck app en ons ID kaart zien. Ook houden we ons aan de resterende basisregels: handen wassen, (advies) afstand houden, testen bij klachten en voldoende frisse lucht. Zo voorkomen we dat het virus zich blijft verspreiden en zo leven we op dit moment samen met het virus.
Deelcampagne ventilatie
Begin september is de deelcampagne over ventileren in huis gestart. Er is een animatievideo ontwikkeld van 20 seconden. Deze animatie wordt ingezet bij landelijke- en regionale zenders en ook op YouTube. Ook wordt de animatie op social ingezet. Deze campagne maakt onderdeel uit van de reeks animaties over de basisregels. Via de link kan je de animatie in verschillende formaten downloaden. De campagne loopt tot en met 24 september.
Deelcampagne quarantaine
Tot en met eind september loopt de quarantaineplicht campagne specifiek gericht op relevante doelgroepen. Uitingen zijn zichtbaar op Schiphol, Eindhoven en Rotterdam Airport en social media. Vanaf 22 september is er een wijziging voor de reizigers uit zeer hoog risicogebieden. Er is een uitzonderingscategorie bijgekomen voor reizigers uit zeer hoog risicogebieden die volledig gevaccineerd zijn. Dit wordt gecommuniceerd via de online kanalen.
Op basis van gebruikersonderzoek is zowel de quarantaine reischeck als de digitale quarantaineverklaring geoptimaliseerd. De tools zijn volledig geactualiseerd en tonen zowel de benodigde documenten (zoals een gezondheidsverklaring, negatieve testuitslag etc) voor als je naar Nederland (terug)reist als de actuele maatregelen (zoals een quarantaineplicht). Met de aankomende versoepelingen is het van belang om de bestaande maatregelen zoals quarantaine en testen bij klachten onder de aandacht te brengen. Hiervoor worden voorbereidingen getroffen. De quarantainecheck is een zeer hulpvolle tool om hierbij onder de aandacht te brengen.
Sociale media campagne OCW #Daaromtestik gericht op middelbare scholieren
Het nieuwe schooljaar is voor middelbare scholieren gestart. Net als aan het einde van vorig schooljaar kunnen alle leerlingen weer volledig naar school. Wel vragen we leerlingen en onderwijspersoneel om zich preventief te zelftesten indien zij nog niet immuun zijn. Iemand wordt immuun beschouwd als diegene bijvoorbeeld minimaal twee weken geleden volledig is gevaccineerd. Zie de pagina van het RIVM voor de precieze definitie van personen die als immuun worden beschouwd.
Het ministerie van OCW komt met de sociale media campagne zelftesten #daaromtestik. Dit is een vervolg op de campagne die voor de zomervakantie heeft gelopen. Doel van de campagne is bewustwording te creëren waarom zelftesten belangrijk is en om de testbereidheid van scholieren te verhogen. In de campagne zijn middelbare scholieren te zien, die hun motivatie delen waarom zij gebruik maken van zelftesten. De campagne linkt naar de website van scholierenorganisatie LAKS, in samenwerking met OCW is er gewerkt aan een pagina gericht op jongeren waar achtergrondinformatie wordt geboden over het belang van zelftesten en vaccinatie. De campagne loopt tot 15 oktober.
Deelcampagne preventief testen
De campagne over preventief testen is inmiddels afgerond. Het materiaal wat is ontwikkeld voor anderstalige Nederlanders blijft voorlopig beschikbaar. De vertaalde video’s mogen door stakeholders ingezet worden:
In alle anderstalige media wordt doorverwezen naar www.government.nl/testing, waar informatie over (preventief) testen in verschillende talen wordt aangeboden.