AMMA Award
Op donderdag 2 september heeft de Rijksoverheid samen met het mediabureau Initiative een AMMA Award gewonnen. Wij wonnen de award in de categorie Merk van het jaar, met de campagne 'Alleen samen krijgen we corona onder controle'. De andere genomineerde was: Dentsu - bol.com, de nuchtere force for good. De AMMA Awards zijn al meer dan 20 jaar dé mediaprijzen voor de beste campagnes, opvallendste concepten en grootste talenten.
Sociale media campagne OCW #Daaromtestik gericht op middelbare scholieren
Het nieuwe schooljaar is voor middelbare scholieren in regio Noord en Midden Nederland gestart. Vanaf 6 september start ook regio Zuid. Net als aan het einde van vorig schooljaar kunnen alle leerlingen weer volledig naar school. Wel moeten zij 1,5 meter afstand houden tot het onderwijspersoneel, is er sprake van een mondkapjesplicht op de gangen en vragen we leerlingen en onderwijspersoneel preventief te zelftesten indien zij nog niet immuun zijn. Iemand wordt immuun beschouwd als diegene bijvoorbeeld minimaal twee weken geleden volledig is gevaccineerd. Zie de pagina van het RIVM voor de precieze definitie van personen die als immuun worden beschouwd.
Het ministerie van OCW komt met de sociale media campagne zelftesten #daaromtestik. Dit is een vervolg op de campagne die voor de zomervakantie heeft gelopen. Doel van de campagne is bewustwording te creëren waarom zelftesten belangrijk is en om de testbereidheid van scholieren te verhogen. In de campagne zijn middelbare scholieren te zien, die hun motivatie delen waarom zij gebruik maken van zelftesten. De campagne linkt naar de website van scholierenorganisatie LAKS, in samenwerking met OCW is er gewerkt aan een pagina gericht op jongeren waar achtergrondinformatie wordt geboden over het belang van zelftesten en vaccinatie. De campagne loopt (voorlopig) tot 20 september.
Via deze link kan je het campagnemateriaal downloaden.
Deelcampagne preventief testen
Door de versoepelingen ontmoeten we steeds meer mensen. Hierdoor loop je meer risico om corona op te lopen en verder te verspreiden. Om het aantal besmettingen een halt toe te roepen, willen we mensen stimuleren om meer (preventief en risicogericht) te gaan testen. De kernboodschap van de campagne is: doe een zelftest als je veel mensen gaat zien. Want ook zonder klachten kun je corona bij je dragen en anderen onbewust besmetten. En heb je klachten? Blijf thuis en maak direct een testafspraak bij de GGD.
De campagne bestaat uit een televisie- en radiocommercial, Spotify-commercial en online video en staat sinds 10 augustus live. Het campagnemateriaal vind je hier.
Aanvullend op de publiekscampagne zijn middelen ontwikkeld voor biculturele Nederlanders. FunX heeft een radiocommercial gemaakt gericht op jongeren en daarnaast is de online video in verschillende talen vertaald (Arabisch, Turks, Pools en Chinees) en ingezet bij doelgroepgerichte anderstalige media. De vertaalde video’s mogen door stakeholders ingezet worden.
In alle anderstalige media wordt doorverwezen naar www.government.nl/testing, waar informatie over (preventief) testen in verschillende talen wordt aangeboden.
Deelcampagne reizen
Afgelopen periode is massamediaal campagne gevoerd over reizen naar het buitenland. Sinds 9 augustus t/m eind deze week staat een nieuwe radiocommercial live gericht op terugkerende reizigers. Met als boodschap dat je ook je terugreis goed voorbereidt en het advies om een zelftest te doen na terugkomst in Nederland. De radiocommercial wordt via digitale radio uitgezonden, (GEO) getarget op Nederlanders die in het buitenland verblijven.
Deelcampagne quarantaine
In aanloop naar 8 augustus hebben er flink wat wijzigingen plaats gevonden op het gebied van testbeleid en kleurcodes (binnen en buiten EU/Schengen) waardoor het geheel soms nog complexer aanvoelt dan het al was. Op basis van gebruikersonderzoek is zowel de quarantainecheck, de quarantaine reischeck als de digitale quarantaineverklaring geoptimaliseerd. Ook is vorige week de Quarantaine reischeck in het Spaans live gegaan op verzoek van de luchtvaart operators. De tools zijn volledig geactualiseerd en tonen zowel de benodigde documenten (zoals een gezondheidsverklaring, negatieve testuitslag etc) voor als je naar Nederland (terug) reist als de actuele maatregelen (zoals een quarantaineplicht). De reischeck wordt op dit moment onder de aandacht gebracht op het Departure en Arrival netwerk van Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam Airport en online.
Deelcampagne ventilatie
Volgende week start de campagne over ventileren in huis. Er is een animatievideo ontwikkeld van 20 seconden. Deze animatie wordt ingezet bij de landelijke- en regionale zenders en ook op YouTube. In een volgende nieuwsbrief wordt de animatie gedeeld. Ook wordt de animatie nog op social ingezet. Deze campagne maakt onderdeel uit van de reeks animaties over de basisregels.