Update Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie COVID-19 (nr. 46)

Dit is een nieuwsbrief van het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie. Je vindt hier de laatste stand van zaken van de nationale communicatieaanpak rond het coronavirus. In de zomerperiode (juli en augustus) verschijnt deze nieuwsbrief eens per 2 weken.

Communicatieaanpak Alleen Samen

Alleen samen krijgen we corona onder controle. In Nederland willen we met intensieve en activerende communicatie bijdragen aan de aanpak van het coronavirus. Dat vraagt om eenduidige en duidelijke informatie, handelingsperspectieven en betekenisgeving. We sluiten zoveel mogelijk aan op de (informatie)behoeften en de gevoelens die er leven.

Daarom werken we samen: alle departementen en andere onderdelen van de Rijksoverheid werken samen. Regionale overheden (veiligheidsregio’s, gemeenten, GGD’s) zijn nauw aangesloten en worden zo goed mogelijk ondersteund in hun communicatie.

Heb jij een communicatieaanpak, een case, verhaal of iets anders gerelateerd aan communicatie rondom COVID-19 dan delen we dat graag via deze nieuwsbrief. Laat het ons weten via communicatiecovid@minjenv.nl

Beeld: ©Rijksoverheid

Actualiteiten

Vraag en antwoord over corona op socialmediakanalen Rijksoverheid
Hoeveel gasten mag ik ontvangen op een bruiloft? Welke coronadocumenten heb ik nodig als ik terugreis naar Nederland? En waarom doe ik een corona-zelftest? We lichten wekelijks 2 á 3 veelgestelde vragen over corona uit op de socialmediakanalen van de Rijksoverheid en geven antwoord.

Webstatistieken coronadashboard half juli - half augustus
Sinds de laatste update over de statistieken (medio juli) heeft het coronadashboard 9.661.138 bezoeken gehad. Dat komt neer op gemiddeld 311.649 bezoeken per dag. Het bezoekersaantal is weer iets gedaald. 

Wat verder opvalt is dat de twee nieuwste artikelen erg goed worden gelezen:

  • ‘Wel en niet gevaccineerde patiënten in de ziekenhuizen’ is 18.092 keer gelezen
  • ‘Wat is de vaccinatiegraad en hoe wordt deze berekend?’ is 20.231 keer gelezen

Communicatiemiddelen

Coronavaccinatie

Prikken zonder afspraak
Om de drempel voor vaccinatie zo laag mogelijk te maken, ontplooien de GGD’en diverse initiatieven. Op verschillende GGD vaccinatielocaties kun je je bijvoorbeeld zonder afspraak laten vaccineren tegen het coronavirus. Dit zijn zowel vaste als tijdelijke/mobiele locaties. Op www.prikkenzonderafspraak.nl worden deze locaties op een kaart getoond. Zo kan je zien welke locatie bij jou in de buurt is, wat de openingstijden zijn en hoe je daar kunt komen. Het blijft uiteraard altijd mogelijk om op afspraak een coronavaccinatie te maken

Video’s: vragen over vaccinatie
De video’s die gemaakt zijn in samenwerking met magazines Margriet en Ouders van Nu en VIVA zijn nu ook via YouTube beschikbaar. In de video’s gaat Lauren Verster in gesprek met immunoloog Marjolein van Egmond en oud-huisarts Ted van Essen. Zij beantwoorden ingezonden lezersvragen over coronavaccinatie. Deze video’s worden campagnematig ingezet en zijn te embedden vanaf het VWS-kanaal op YouTube.

Posts op de social kanalen

Campagne gemeente Amsterdam 

In opdracht van GGD Amsterdam wijst de gemeente Amsterdam reizigers op het belang van testen na terugkomst van vakantie, niet alleen bij klachten. 

Doelgroep:
Amsterdambreed: 18 – 40 jaar 

  • Minst (volledig) gevaccineerd
  • Meest met anderen in contact tijdens vakantie

Gedragstechnieken:

  • Framing, disrupt and reframe, risicoperceptie

Deze campagne is zichtbaar op social media, outdoor, Schiphol (bij de bagagebanden), NS overstapstations. De open bestanden kunnen op verzoek gedeeld worden.

Campagnes

Sociale media campagne OCW #Daaromtestik gericht op middelbare scholieren 
Maandag 23 augustus start het nieuwe schooljaar voor middelbare scholieren in regio Noord. In de twee weken hierna, achtereenvolgens op 30 augustus en 6 september starten ook regio Midden en regio Zuid. Net als aan het einde van vorig schooljaar kunnen alle leerlingen weer volledig naar school. Wel moeten zij 1,5 meter afstand houden tot het onderwijspersoneel, is er sprake van een mondkapjesplicht op de gangen en vragen we leerlingen en onderwijspersoneel preventief te zelftesten indien zij nog niet immuun zijn. Iemand wordt immuun beschouwd als diegene bijvoorbeeld minimaal twee weken geleden volledig is gevaccineerd. Zie de pagina van het RIVM  voor de precieze definitie van personen die als immuun worden beschouwd.

Het ministerie van OCW komt met de sociale media campagne zelftesten #daaromtestik. Dit is een vervolg op de campagne die voor de zomervakantie heeft gelopen.  Doel van de campagne is bewustwording te creëren waarom zelftesten belangrijk is en om de testbereidheid van scholieren te verhogen. In de campagne zijn middelbare scholieren te zien, die hun motivatie delen waarom zij gebruik maken van zelftesten. De campagne linkt naar de website van scholierenorganisatie LAKS, in samenwerking met OCW is er gewerkt aan een pagina gericht op jongeren waar achtergrondinformatie wordt geboden over het belang van zelftesten en vaccinatie. De campagne loopt (voorlopig) tot 20 september.

Deelcampagne preventief testen
Door de versoepelingen ontmoeten we steeds meer mensen. Hierdoor loop je meer risico om corona op te lopen en verder te verspreiden. Om het aantal besmettingen een halt toe te roepen, willen we mensen stimuleren om meer (preventief en risicogericht) te gaan testen. De kernboodschap van de campagne is: doe een zelftest als je veel mensen gaat zien. Want ook zonder klachten kun je corona bij je dragen en anderen onbewust besmetten. En heb je klachten? Blijf thuis en maak direct een testafspraak bij de GGD.

De campagne bestaat uit een televisie- en radiocommercial, Spotify-commercial en online video en staat sinds 10 augustus live. Het campagnemateriaal vind je hier.

Aanvullend op de publiekscampagne zijn middelen ontwikkeld voor biculturele Nederlanders. FunX heeft een radiocommercial gemaakt gericht op jongeren en daarnaast is de online video in verschillende talen vertaald (Arabisch, Turks, Pools en Chinees) en ingezet bij doelgroepgerichte anderstalige media. In deze media wordt doorverwezen naar www.government.nl/testing, waar informatie over (preventief) testen in verschillende talen wordt aangeboden.

Deelcampagne reizen 
Afgelopen periode is massamediaal campagne gevoerd over reizen naar het buitenland.  Sinds 9 augustus staat een nieuwe radiocommercial live gericht op terugkerende reizigers. Met als boodschap dat je ook je terugreis goed voorbereidt en het advies om een zelftest te doen na terugkomst in Nederland. De radiocommercial wordt via digitale radio uitgezonden, (GEO) getarget op Nederlanders die in het buitenland verblijven. Aanvullend hierop is branded content ontwikkeld voor jongeren. Zo vertellen VICE, Cosmopolitan en &C in deze artikelen en FunX in een radiocommercial waar je aan moet denken als je op vakantie naar het buitenland gaat. Tevens geven ze tips hoe je tijdens je vakantie op de hoogte blijft van de actuele reisadviezen. En ook dat het verstandig is om bij thuiskomst een zelftest te doen.

Deelcampagne quarantaine
In aanloop naar 8 augustus hebben er flink wat wijzigingen plaats gevonden op het gebied van testbeleid en kleurcodes (binnen en buiten EU/Schengen) waardoor het geheel soms nog complexer aanvoelt dan het al was. Op basis van gebruikersonderzoek is zowel de quarantainecheck, de quarantaine reischeck als de digitale quarantaineverklaring geoptimaliseerd. Ook is vorige week de Quarantaine reischeck in het Spaans live gegaan op verzoek van de luchtvaart operators. De tools zijn volledig geactualiseerd en tonen zowel de benodigde documenten (zoals een gezondheidsverklaring, negatieve testuitslag etc) voor als je naar Nederland (terug) reist als de actuele maatregelen (zoals een quarantaineplicht). De reischeck wordt op dit moment onder de aandacht gebracht op het Departure en Arrival netwerk van Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam Airport en online. 

Voor wie is deze nieuwsbrief?

We willen alle communicatieprofessionals die zich binnen de (semi)overheid bezighouden met het coronavirus informeren over de laatste stand van zaken van de nationale communicatieaanpak. Dit zijn departementen, relevante uitvoeringsorganisaties, veiligheidsregio’s, gemeentes en GGD’en.

Aanmelden 
U kunt zich aanmelden voor de update NKC via de website van de NCTV