Deelcampagne preventief testen
Door de versoepelingen ontmoeten we steeds meer mensen. Hierdoor loop je meer risico om corona op te lopen en verder te verspreiden. Om het aantal besmettingen een halt toe te roepen, willen we mensen stimuleren om meer (preventief en risicogericht) te gaan testen. De kernboodschap van de campagne is: doe een zelftest als je veel mensen gaat zien. Want ook zonder klachten kun je corona bij je dragen en anderen onbewust besmetten. En heb je klachten? Blijf thuis en maak direct een testafspraak bij de GGD.
De campagne bestaat uit een televisie- en radiocommercial, Spotify-commercial en online video en gaat naar verwachting op 10 augustus live. Aanvullend op de publiekscampagne worden middelen ontwikkeld voor biculturele Nederlanders. FunX maakt een radiocommercial gericht op jongeren en daarnaast wordt de online video in verschillende talen vertaald (Arabisch, Turks, Pools en Chinees) en ingezet bij doelgroepgerichte anderstalige media.
Deelcampagne reizen naar het buitenland
Om zo onbezorgd mogelijk op vakantie te kunnen gaan, is het belangrijk om vooraf alle belangrijke reisinformatie te checken. Dat kan op wijsopreis.nl of in de Reisapp. Hiervan willen we Nederlanders bewust maken met o.a. de publiekscampagne. In de campagne wordt ook verwezen naar de CoronaCheck-app en het bijbehorende DCC.
De publiekscampagne loopt van 29 juni t/m 9 augustus op o.a. tv, radio en online. In de uitingen wordt doorverwezen naar wijsopreis.nl, de Reisapp en de CoronaCheck-app. Vanaf 9 augustus gaat een nieuwe radiocommercial live gericht op terugkerende reizigers. Met als boodschap dat je ook je terugreis goed voorbereidt en het advies om een zelftest te doen na terugkomst in Nederland. Aanvullend hierop is branded content ontwikkeld voor jongeren. Zo vertellen VICE, Cosmopolitan en &C in deze artikelen FunX in een radiocommercial waar je aan moet denken als je op vakantie naar het buitenland gaat. Tevens geven ze ook tips hoe je tijdens je vakantie op de hoogte blijft van de actuele reisadviezen. En ook dat het verstandig is om bij thuiskomst een zelftest te doen.
Daarnaast is een animatie over het DCC ontwikkeld. Deze en meerdere verkorte versies worden ingezet op Facebook, Instagram, Snapchat en Youtube. Dit is live gegaan op 25 juni.
Deelcampagne CoronaMelder
CoronaMelder is relevant. Zeker nu!
Sinds 26 juni is de communicatie rondom CoronaMelder opgeschaald. Want hoewel het vaccineren in volle gang is, is het virus is er nog. Met de CoronaMelder-app, worden besmettingen sneller opgespoord en gestopt. Dit is nu extra belangrijk gelet op de besmettelijkere deltavariant. Daarom is de kernboodschap: zolang het virus er is, heb ik de app. We zetten onder andere de volgende middelen in;
- social media
- display (bannering)
- DOOH in high traffic locaties en openbaar vervoer
- branded content
- PR richting (digitale) media
Klik hier om de social uitingen te downloaden.
De DOOH rond high traffic locaties inzet loopt in juli op en af in de weekenden. De overige inzet op o.a. social en display inzet loopt tot en met 7 augustus. Tot slot liep er begin juli een pilot met de Close-app, waarin bezoekers van evenementen worden uitgenodigd CoronaMelder te downloaden. De uitkomsten hiervan worden nog geëvalueerd. CoronaMelder is inmiddels door bijna 5,2 miljoen Nederlanders gedownload.
Deelcampagne quarantaine
Per 1 juni is de wet quarantaineplicht geldig. Hiervoor is een gerichte communicatieaanpak over quarantaine en reizen ontwikkeld. Met de quarantaineplicht die van toepassing is op reizigers uit zeerhoogrisicogebieden, de quarantaineverklaring en de negatieve testuitslag is een informatieve stijl wenselijk. De Quarantaine Reischeck helpt bij het inzichtelijk maken van de actuele quarantaine- en testrichtlijnen per risicogebied bij (terug)komst in Nederland.
De quarantaineverklaring is nu ook digitaal beschikbaar op quarantaineverklaring.rijksoverheid.nl en quarantinedeclaration.government.nl. Meer informatie over de quarantaineplicht is te vinden op rijksoverheid.nl/quarantaineplicht en government.nl/mandatoryquarantine.