Update Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie COVID-19 (nr. 44)

Dit is een nieuwsbrief van het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie. Je vindt hier de laatste stand van zaken van de nationale communicatieaanpak rond het coronavirus. In de zomerperiode (juli en augustus) verschijnt deze nieuwsbrief eens per 2 weken.

Communicatieaanpak Alleen Samen

Alleen samen krijgen we corona onder controle. In Nederland willen we met intensieve en activerende communicatie bijdragen aan de aanpak van het coronavirus. Dat vraagt om eenduidige en duidelijke informatie, handelingsperspectieven en betekenisgeving. We sluiten zoveel mogelijk aan op de (informatie)behoeften en de gevoelens die er leven.

Daarom werken we samen: alle departementen en andere onderdelen van de Rijksoverheid werken samen. Regionale overheden (veiligheidsregio’s, gemeenten, GGD’s) zijn nauw aangesloten en worden zo goed mogelijk ondersteund in hun communicatie.

Heb jij een communicatieaanpak, een case, verhaal of iets anders gerelateerd aan communicatie rondom COVID-19 dan delen we dat graag via deze nieuwsbrief. Laat het ons weten via communicatiecovid@minjenv.nl.

Beeld: ©Rijksoverheid

Actualiteiten

Thuiswerken is weer de norm en frisse lucht opgenomen als basisregel
Helaas is de besmettingsgraad nog hoog. Dat is ernstig en zorgelijk. Daarom gaan we per 19 juli terug naar het oude advies: werk thuis, tenzij dit niet anders kan. Thuiswerken is een van de manieren om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, het helpt om het aantal contactmomenten te verminderen.

Daarnaast is per 19 juli frisse lucht toegevoegd aan de basisregels. Frisse lucht is belangrijk. Frisse lucht helpt om de overdracht van het virus te beperken. Zorg dat thuis, in winkels, in horeca, op school en op het werk regelmatig wordt gelucht. Onder bepaalde omstandigheden kan besmetting ook plaatsvinden via virusdeeltjes in de lucht. Frisse lucht helpt om de overdracht van het virus te beperken. In welke mate frisse lucht helpt om verspreiding tegen te gaan is onbekend. Maar het is wel belangrijk dat lucht vaak ververst wordt. Daarnaast is het belangrijk om ook de andere basisregels in acht te nemen: handen wassen, afstand houden en thuisblijven bij klachten en laat je testen. Zorg dus regelmatig voor frisse lucht van buiten.

Zie voor meer informatie: Ventilatie en luchtreiniging | RIVM

Coronadashboard introduceert annotaties in grafieken 
Het coronadashboard introduceert annotaties in grafieken. Door in grafieken over tijd een extra markering te plaatsen, is het nu mogelijk om op het coronadashboard gebeurtenissen in een grafiek te plaatsen en daarmee de grafiek als het ware een verhaal te laten vertellen. Zo zijn bijvoorbeeld in grafieken door de tijd heen specifieke datums gemarkeerd, die speciale gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld de invoering van de avondklok of de aanvang van de vaccineren weergeven.

De annotaties zijn terug te vinden in grafieken over ziekenhuis- en IC-opnames en positieve testuitslagen

Basismaatregelen coronavirus
Beeld: ©Rijksoverheid

Campagne: Plan je prik

In een nieuwe radiospot roepen we mensen op om niet te wachten, maar een afspraak in te plannen als ze een vaccinatie tegen corona willen. 

Communicatie voor jongeren

Nu ook jongeren uitgenodigd worden voor een vaccinatie ontwikkelen we diverse materialen en activiteiten die speciaal op hen gericht zijn:

Branded content voor jongeren

Om de vaccinatiebereidheid hoog te houden en in te spelen op specifieke doelgroepen qua leeftijd en levensfase, loopt er momenteel een uitgebreide branded content campagne. Ook voor jongeren is er samen met Vice en FunX online content ontwikkeld. De onderwerpen die aan bod komen zijn o.a.: zwangerschap en borstvoeding, de snelheid van vaccinontwikkeling en borstvoeding,  effectiviteit en het nut van vaccineren, bijwerkingen en veiligheid.

De content is te downloaden via:

Weblogs over coronavaccinatie

Voor mensen die nadenken over hun keuze voor vaccinatie, of meer achtergrondinformatie willen staan er op coronavaccinatie.nl diverse weblogs waarin experts in verschillende vakgebieden feiten, uitleg én hun ervaringsverhalen over coronavaccinatie delen. Deze weblogs delen we op Weblogs over coronavaccinatie | Vaccinatie tegen het coronavirus | Rijksoverheid.nl. Er staan nieuwe weblogs online:

  • Interview: zijn er alternatieven voor coronavaccinatie?
    Om te voorkomen dat je ernstig ziek wordt door corona, kun je je laten vaccineren. Maar als je twijfelt over vaccineren, zijn er dan alternatieven die kunnen helpen tegen ziekte of zelfs besmetting door het coronavirus? Chantal Bleeker-Rovers is internist-infectioloog en ziet verschillende vermeende anti-coronamiddelen in de media. Welke hiervan doen (n)iets tegen corona?
  • Bang voor een prik? 6 tips om prikangst te overwinnen
    Van flinke weerzin tot totale paniek: maar liefst 1 op de 5 Nederlanders is bang voor prikken. Henk Schenk helpt mensen ernstige prikangst te overwinnen. Ook de GGD zet zich dagelijks in om mensen met prikangst te helpen. Zes dingen die je kunt doen als je het vaccineren spannend vindt, maar tóch die prik wil halen.

Social Content: De GGD brengt de prik naar je toe met prikbus

De mobiele prikbus van de GGD brengt de prik naar je toe. Zo ook in Zwijndrecht, waar werd opgemerkt dat het vaccineren achterbleef. Door de inzet van de mobiele priklocatie kunnen meer mensen worden gevaccineerd.

Bekijk hier een video over de GGD prikbus.

Communicatie Toolkit

Om iedereen zo goed mogelijk te informeren over het vaccineren, staan in de communicatietoolkit coronavaccinatie kant-en-klare communicatiemiddelen die je kan gebruiken voor je eigen communicatie. De toolkit wordt continu bijgewerkt.

Ga direct naar de communicatietoolkit.

Campagnes

Deelcampagne CoronaMelder
CoronaMelder is relevant. Zeker nu!
Sinds 26 juni is de communicatie rondom CoronaMelder opgeschaald. Want hoewel het vaccineren in volle gang is, is het virus is er nog. Met de CoronaMelder-app, worden besmettingen sneller opgespoord en gestopt. Dit is nu extra belangrijk gelet op de besmettelijkere deltavariant. Daarom is de kernboodschap: zolang het virus er is, heb ik de app. We zetten onder andere de volgende middelen in;

  • social media
  • display (bannering)
  • DOOH in high traffic locaties en openbaar vervoer
  • branded content
  • PR richting (digitale) media. 

Klik hier om de social uitingen te downloaden.
 
De DOOH rond high traffic locaties inzet loopt in juli op en af in de weekenden. De overige inzet op o.a. social en display inzet loopt tot en met 31 juli. Tot slot liep er begin juli een pilot met de Close-app, waarin bezoekers van evenementen worden uitgenodigd CoronaMelder te downloaden. De uitkomsten hiervan worden nog geëvalueerd. CoronaMelder is inmiddels door bijna 5,2 miljoen Nederlanders gedownload.

Deelcampagne reizen naar het buitenland
Om zo onbezorgd mogelijk op vakantie te kunnen gaan, is het belangrijk om vooraf alle belangrijke reisinformatie te checken. Dat kan op wijsopreis.nl of in de Reisapp. Hiervan willen we Nederlanders bewust maken met o.a. de publiekscampagne. In de campagne wordt ook verwezen naar de CoronaCheck-app en het bijbehorende DCC. 

De publiekscampagne loopt sinds 29 juni op o.a. tv, radio en online. In alle uitingen wordt doorverwezen naar wijsopreis.nl, de Reisapp en de CoronaCheck-app. Download hier de social uiting. Hierop aanvullend is branded content ontwikkeld voor jongeren. Zo vertellen VICE, Cosmopolitan en &C in deze artikelen waar je aan moet denken als je op vakantie naar het buitenland gaat. 

Daarnaast is een animatie over het DCC ontwikkeld. Deze en meerdere verkorte versies worden ingezet op Facebook, Instagram, Snapchat en Youtube. Dit is live gegaan op 25 juni. 
 
Deelcampagne preventief testen
Door de versoepelingen ontmoeten we steeds meer mensen. Hierdoor loop je meer risico om corona op te lopen en verder te verspreiden. Om het stijgende aantal besmettingen een halt toe te roepen, willen we mensen activeren om meer (preventief en risicogericht) te laten testen. Hiervoor wordt communicatie ontwikkeld. Met de campagne willen we stimuleren dat mensen (zelf)testen om de besmettingen niet verder te laten toenemen en zich bij klachten te laten testen.
 
Koepelcampagne Alleen Samen – 4e stap (gecombineerd met 5)
Vanwege de aangescherpte maatregelen, is de campagne over de meest recente versoepelingen (festivalbezoek) on hold gezet.  
 
Deelcampagne jongeren basisregels 
Jongeren worden als laatste uitgenodigd om zich te laten vaccineren. We willen daarom bij hen nogmaals benadrukken hoe belangrijk het is om 1,5 meter afstand te houden en drukte te vermijden. Belangrijk daarbij is dat jongeren zich bewust zijn van het besmettingsgevaar. Dit doen we onder andere door het delen van ervaringsverhalen van jongeren die corona hebben gehad en daar erg ziek van zijn geworden. We geven een positief handelingsperspectief mee, zodat jongeren weten wat ze kunnen doen om dit te voorkomen. ELLE heeft in dit artikel jongeren geïnterviewd die kampen met de langetermijngevolgen van corona.

Koepelcampagne Alleen Samen: testen en quarantaine
Per 1 juni is de wet quarantaineplicht geldig. Hiervoor is een gerichte communicatie-aanpak over quarantaine en reizen in ontwikkeld. De hoog risicogebieden en zeer hoog risicogebieden vallen beide onder de kleurcode oranje. Met de quarantaineplicht die van toepassing is op reizigers uit zeer hoogrisicogebieden, de quarantaineverklaring en de negatieve testuitslag is een informatieve stijl wenselijk. De Quarantaine Reischeck helpt bij het inzichtelijk maken van de actuele quarantaine- en testrichtlijnen per risicogebied bij (terug)komst in Nederland.

De quarantaineverklaring is nu ook digitaal beschikbaar op quarantaineverklaring.rijksoverheid.nl en quarantinedeclaration.government.nl. De invulbare pdf die je kunt printen is nog steeds beschikbaar op rijksoverheid.nl/quarantaineplicht en government.nl/mandatoryquarantine.

Onderzoek, monitoring en analyse

Suggesties voor communicatie en beleid omtrent testen op het coronavirus, op basis van beschikbare gegevens uit gedragswetenschappelijk onderzoek en consultatie van experts op het gebied van gedrags- en communicatiewetenschap. In deze notitie (d.d. 7 mei 2021) ligt de nadruk op het ondersteunen van mensen om de juiste test te kiezen in de juiste situatie en daar ook de juiste gedragsconsequenties aan te kunnen verbinden.

"De juiste test in de juiste situatie" is nu online te vinden.

Voor wie is deze nieuwsbrief

We willen alle communicatieprofessionals die zich binnen de (semi)overheid bezighouden met het coronavirus informeren over de laatste stand van zaken van de nationale communicatieaanpak. Dit zijn departementen, relevante uitvoeringsorganisaties, veiligheidsregio’s, gemeentes en GGD’en.

Aanmelden 
U kunt zich aanmelden voor de update NKC via de website van de NCTV.