De toolkit communicatiemiddelen basisregels is bijgevuld. Er zijn drie nieuwe animaties toegevoegd. Deze animaties van 20 seconden gaan over handen wassen, 1,5 meter afstand houden en testen en thuisblijven. De video's gaan over het waarom, hoe, waar en wanneer van deze drie basisregels. Eerder werd al een animatievideo live gezet over het verhaal achter de basisregels. Hoe werkt besmetting en waarom zijn de basisregels juist nu nodig. De vier animaties worden als online video ingezet via Talpa, Ster, RTL en YouTube. En worden tot eind mei verspreid.
Basisregels
Om besmettingen te voorkomen blijft het van belang dat we ons aan de basisregels houden. Steeds meer mensen worden door vaccinatie beschermd tegen het coronavirus. Maar er worden nu ook nog steeds mensen ziek. De basisregels helpen om besmetting van jezelf en anderen met het coronavirus te voorkomen. Ook als je al gevaccineerd bent. Als we onze handen wassen, 1,5 meter afstand houden, en thuisblijven en testen bij klachten, worden er minder mensen besmet. Zo is er sneller weer meer mogelijk.
Vanuit de Rijksoverheid zetten we via een crossmediale aanpak diverse middelen over de basisregels zo breed mogelijk in. Om het bereik te vergroten verzoeken wij de gemeenten en veiligheidsregio’s deze middelen vooral ook lokaal in te zetten.
Banners, social post
Naast de hierboven genoemde animaties zijn er vier online banners live en er is een social post met verdiepende informatie. Bekijk alles via de hierboven te downloaden 'Toolkit communicatiemiddelen basisregels'.
Commercials
Testen (ook bij milde klachten) en thuisblijven (bij klachten/corona van jezelf of een huisgenoot) is belangrijk. Sinds medio maart zijn radiospots te horen over het belang van testen en quarantaine. De televisiecommercial over testen ging zaterdag 27 maart live. De televisiecommercial thuis/quarantaine is 31 maart live gegaan. Beide commercials worden ook als online video ingezet. Deze kan je ook downloaden via de hierboven genoemde 'Toolkit communicatiemiddelen basisregels'. Aanvullend gaan vanaf 9 april 5 versies op social en display live. In de uitingen worden verschillende situaties getoond die laten zien wanneer je je moet laten testen of in thuisquarantaine gaat.
Hou (afstand) van elkaar!
Om mensen op een positieve manier te herinneren aan afstand houden, zijn er speciale posters/digitale abri's ontwikkeld. Gemeenten kunnen deze bijvoorbeeld ophangen of inzetten op drukke plekken. Er zijn verschillende thema’s, zo is er een algemene poster, maar ook één voor Koningsdag. Een poster met als onderwerp Ramadan is deze week toegevoegd. Te downloaden via de hierboven genoemde 'Toolkit communicatiemiddelen basisregels'. Met dank aan onze collega’s van de gemeente Amsterdam voor het delen van hun campagnemateriaal.