Update Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie COVID-19 (nr. 30)

Dit is een nieuwsbrief van het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie. Deze nieuwsbrief verschijnt wekelijks en indien nodig vaker. Je vindt hier de laatste stand van zaken van de nationale communicatieaanpak rond het coronavirus.

Communicatieaanpak Alleen Samen

Alleen samen krijgen we corona onder controle. In Nederland willen we met intensieve en activerende communicatie bijdragen aan de aanpak van het coronavirus. Dat vraagt om eenduidige en duidelijke informatie, handelingsperspectieven en betekenisgeving. We sluiten zoveel mogelijk aan op de (informatie)behoeften en de gevoelens die er leven.

Daarom werken we samen: alle departementen en andere onderdelen van de Rijksoverheid werken samen. Regionale overheden (veiligheidsregio’s, gemeenten, GGD’s) zijn nauw aangesloten en worden zo goed mogelijk ondersteund in hun communicatie.

Heb jij een communicatieaanpak, een case, verhaal of iets anders gerelateerd aan communicatie rondom COVID-19 dan delen we dat graag via deze nieuwsbrief. Laat het ons weten via communicatiecovid@minjenv.nl.

Beeld: ©Rijksoverheid

Actualiteiten

Brabantse lichtpuntjes

“Dan denk ik aan Brabant, want daar brandt nog licht.” Wie kent het niet, het Brabantse Volkslied van Guus Meeuwis. Dit lied is de inspiratiebron voor de campagne Lichtpuntjes van Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB) die op 29 maart van start is gegaan. We verlangen allemaal naar het einde van de coronacrisis. Met deze lichtpuntjes hoopt VRMWB wat licht en lucht te brengen om positief te blijven en de moed erin te houden.

Maak je eigen lichtpuntjes!
VRMWB zet deze lichtpuntjes in via social-media, display advertising en Trotters (verkiezingsborden). De uitingen zijn ook geschikt voor andere online-, digitale- en offline kanalen zoals abri’s en huis-aan-huis bladen. Naast deze kant-en-klare uitingen, biedt VRMWB een template aan waarmee heel eenvoudig eigen content gemaakt kan worden. Door het maken van eigen lichtpuntjes kun je heel specifiek en actueel inspelen op wat er leeft. Alle middelen zijn ontkleurd, dus zonder afzender. En voor de niet-Brabanders onder ons mag het woord efkes vervangen worden door FF of in je eigen taal.

Aanhaken?
Diverse partners zoals gemeenten, GGD’s, politie en andere Brabantse veiligheidsregio’s zijn al aangehaakt. Wil je ook gebruik maken van deze campagne, stuur dan een mailtje naar communicatiecovid@minjenv.nl. 

Lichtpuntjes, Brabantse campagne

Communicatiemiddelen

Intensivering communicatie basisregels

We willen de basisregels nog meer onder de aandacht brengen. Daarom zetten we vanuit de Rijksoverheid via een crossmediale aanpak diverse middelen zo breed mogelijk in. Om het bereik te vergroten verzoeken wij de gemeenten en veiligheidsregio’s deze middelen vooral ook lokaal in te zetten. Download hier de aangevulde Toolkit communicatiemiddelen basisregels

Om besmettingen te voorkomen blijft het van belang dat we ons aan de basisregels houden. Steeds meer mensen worden door vaccinatie beschermd tegen het coronavirus. Maar er worden nu ook nog steeds mensen ziek. De basisregels helpen om besmetting van jezelf en anderen met het coronavirus te voorkomen. Ook als je al gevaccineerd bent. Als we onze handen wassen, 1,5 meter afstand houden, en thuisblijven en testen bij klachten, worden er minder mensen besmet. Zo is er sneller weer meer mogelijk. 

Animaties, banners, social post
Er worden vier animaties van 20 seconden gemaakt die als online video worden ingezet via Talpa, Ster, RTL en YouTube. Deze video’s worden tot eind mei verspreid. De eerste animatie gaat over het basisverhaal. Hoe werkt besmetting en waarom zijn de basisregels juist nu nodig. Deze staat sinds 27 maart live. Gefaseerd volgen op korte termijn de drie animaties waarin meer wordt uitgelegd over het waarom, hoe, waar en wanneer van: handen wassen, 1,5 meter afstand houden en testen en thuisblijven. Daarnaast zijn er 4 online banners live en is er een social post met verdiepende informatie. Bekijk alles via de hierboven te downloaden 'Toolkit communicatiemiddelen basisregels'. 

Commercials
Testen (ook bij milde klachten) en thuisblijven (bij klachten/corona van jezelf of een huisgenoot) is belangrijk. Sinds medio maart zijn radiospots te horen over het belang van testen en quarantaine. De televisiecommercial over testen is zaterdag 27 maart live gegaan. De televisiecommercial thuis/quarantaine is 31 maart live gegaan. Beide commercials worden ook als online video ingezet. Deze kan je downloaden via de hierboven genoemde 'Toolkit communicatiemiddelen basisregels'. Aanvullend gaan vanaf 9 april 5 versies op social en display live. In de uitingen worden verschillende situaties getoond die laten zien wanneer je je moet laten testen of in thuisquarantaine gaat.  

Hou (afstand) van elkaar!
Afstand houden is nog altijd heel belangrijk. Om mensen hier op een positieve manier aan te herinneren zijn er speciale posters/digitale abri's ontwikkeld. Gemeenten kunnen deze bijvoorbeeld ophangen of inzetten op drukke plekken. Er zijn verschillende thema’s, zo is er een algemene poster, maar ook één voor Pasen en voor Koningsdag. Met dank aan de collega's van de gemeente Amsterdam. Later volgt een poster rondom Ramadan. Te downloaden via de hierboven genoemde 'Toolkit communicatiemiddelen basisregels'.

Hou afstand van elkaar poster

Communicatie coronavaccinatie

Vier vragen over vaccineren tijdens de Ramadan
De ramadan, de vastenperiode voor moslims, is dit jaar van dinsdag 13 april tot en met woensdag 12 mei. Wij krijgen regelmatig vragen of je je als moslim overdag mag laten vaccineren tijden de Ramadan. Op deze vraag en nog 3 andere geeft Hassan Barzizaoua, bestuurslid van de moskee Taqwa Culemborg, antwoord. De video is te vinden in deze communicatietoolkit.

Pop-up vaccinatielocatie in Zandvoort
Op maandag 29 maart 2021 opende GGD Kennemerland in Zandvoort de eerste pop-up vaccinatielocatie van Nederland. De pop-up units staan minimaal één dag en maximaal 10 weken op een locatie en bieden ruimte voor 78 cliënten per dag. In Zandvoort kunnen ouderen hierdoor dichter bij huis terecht voor de 1e en 2e prik. De eerste pop-up vaccinatielocatie van Nederland | Coronavaccinatie - YouTube

Beeld: ©VWS

Campagnes

Deelcampagne Ramadan
Van dinsdag 13 april t/m woensdag 12 mei is de Ramadan. Ook met de Ramadan is het belangrijk dat de basismaatregelen worden nageleefd. Dit willen we op een positieve manier communiceren door te vertellen wat er juist wél kan om het sociale aspect van de Ramadan te behouden. Hiervoor zetten we doelgroepgerichte media in, zoals FunX.

Jongerencampagne Samen niet stuk
Met Samen niet stuk willen we jongeren inspireren en activeren om iets voor een ander te doen en daarmee samen deze tijd door te komen. De campagne is afgetrapt met de heren van StukTV en wordt nu voortgezet door verschillende jongerenmedia. Met FunX is een radiocommercial gemaakt waarin jongeren worden gemotiveerd positief te blijven en in actie te komen om een ander te helpen. VICE schrijft meerdere advertorials met inspirerende verhalen van jongeren die zich juist in deze coronatijd inzetten voor een ander. Ook Glamour en Cosmopolitan gaan inspirerende verhalen van jongeren delen. Tot slot start SLAM! deze week met de Serenade Service. Luisteraars kunnen iemand in het zonnetje zetten die zich in coronatijd heeft ingezet voor een ander. De mooiste acties worden beloond met een persoonlijke serenade die live in het Avondcircus gegeven wordt. Voor degene die niet in de show komen is er ook de mogelijkheid om online op de actiepagina van SLAM! met de serenade generator een eigen serenade te maken.

Studentensportcampagne
Jongeren krijgen steeds meer vrijheden als het aankomt op sporten. Ook rondom en tijdens het sporten is het van belang dat de basismaatregelen worden nageleefd. In samenwerking met Studentensport Nederland, ontwikkelen we een postergenerator. Met de slogan ‘’We mogen weer sporten, laten we dat samen zo houden” willen we jongeren motiveren om ook tijdens het sporten de basismaatregelen na te leven. Met de postergenerator kunnen sportverenigingen hun eigen beeldmateriaal en logo uploaden, zodat ze een gepersonaliseerde poster kunnen maken. Deze kan zowel als social uiting worden ingezet. We willen dit breder uitrollen, zodat uiteindelijk alle sportclubs in Nederland er gebruik van kunnen maken.

Scholierencampagne
Nu de middelbare scholen en het mbo deels geopend zijn, is OCW sinds 8 maart live met de eerder gevoerde scholierencampagne. De campagne loopt tot en met 4 april. Deze campagne is gericht op middelbare scholieren en MBO-studenten in de leeftijd van 12 - 18 jaar. Voor de campagne zijn uitingen gemaakt, met persoonlijke motivaties van jongeren waarom zij zich aan de maatregelen op school houden. Scholieren worden er met de campagne op geattendeerd dat ze 1,5 meter afstand houden en buiten het lokaal een mondkapje dragen. De uitingen worden verspreid via Instagram, Facebook en Snapchat. De posters kan je hier downloaden.

Deelcampagne quarantaine
Sinds 5 maart zijn we live met campagne in samenwerking met TeamNL/NOC*NSF. Door te laten zien hoe de ambassadeurs omgaan met thuisquarantaine en door hun met jongeren in gesprek te laten gaan, willen wij jongeren inspireren en positief motiveren mee te doen. We hebben van de ambassadeurs minidocumentaires ontwikkeld waarin tips onder de aandacht worden gebracht hoe je je thuisquarantaine door kunt komen en waarom dat zo belangrijk is. Ook is er 16 maart een livestream met de ambassadeurs geweest waar jongeren hun vraag konden stellen. We hebben veel bereik gerealiseerd en zoveel mogelijk vragen van de doelgroep beantwoord. Deze livestream en de minidocumentaires zijn terug te zien op het VWS Youtube kanaal. Dit alles wordt geladen onder #samennietstuk. StukTV heeft de beweging afgetrapt voor #samennietstuk: Het is een moeilijke tijd voor ons allemaal. Misschien ben jij of ken jij iemand die het ook lastig heeft in deze periode. Eigenlijk kunnen we allemaal wel wat positiviteit gebruiken! Meerdere jongeren initiatieven worden de komende tijd onder #samennietstuk geladen worden.

De campagnes gericht op jongeren staan nog steeds live. De Coronaconflict campagne (www.coronaconflict.nl) en #ffvolhouden, i.s.m. jongerenwerkers organisatie BV Jong. We zien voor Coronaconflict dat steeds meer jongeren hun conflict delen en hier advies op vragen via de Instagram pagina. Hier zit een fulltime webcare team achter die alle vragen snel beantwoordt. Bij de #ffvolhouden campagne blijven verschillende filmpjes binnenkomen, die jongeren zelf maken om te laten zien hoe zij met quarantaine omgaan.

Voor de lage SES doelgroep is een flyer in begrijpelijke taal ontwikkeld (hier te downloaden). Deze ligt inmiddels bij Voedselbanken door heel Nederland. Aan verdere verspreiding wordt gewerkt.

Ook zijn er filmpjes geproduceerd, speciaal voor de Arabisch sprekende doelgroep, met onderwerpen ‘quarantaine’ en ‘thuisbesmetting’. Deze zijn eind maart in doelgroep-specifieke media verspreid.

Deelcampagne vaccineren
Zie uitgebreide toelichting hierboven bij Communicatie Coronavaccinatie.

Onderzoek, monitoring en analyse

Omgevingsanalyses NKC (27 mrt – 31 mrt)

  • Vanaf zondag staan kerken vol in de aandacht, na het ‘kerkgeweld’ op Urk en in Krimpen aan den IJssel. Onder de pers, maar ook onder het bredere publiek, is er grote verontwaardiging en boosheid over het aanvallen van en inrijden op journalisten, het terughoudende politieoptreden en de uitspraken van enkele vertegenwoordigers van de kerkgemeenschap. Zo vergelijkt een woordvoerder van de Urkse Sionkerk de pers met ‘terroristen’ en stelt hij dat ‘de SS vriendelijker handelde in de oorlog’, terwijl dominee Kort van de Krimpense Mieraskerk begrip toont voor de geweldsincidenten, virologen bestempelt als ‘moderne waarzeggers en tovenaars’ en stelt dat ‘veel mensen sterven’ door vaccins.
  • Ook is er frustratie over het feit dat de kerken zich niet strikt houden aan de coronamaatregelen en wordt herhaaldelijk gevraagd of er niet strenger ingegrepen kan worden. Nieuwsmedia plaatsen diverse artikelen over de toenemende polarisatie tussen dit deel van de kerkgemeenschap en buitenstaanders en vragen zich – na de vuurwerkbom in Krimpen – af of het de komende tijd niet verder escaleert.
  • Deze week krijgt ook de vaccinatiestrategie weer volop publiciteit, met onder meer nieuwsartikelen over misgelopen AstraZeneca-vaccins en – mede aan de hand van posts op sociale media – lege vaccinatielocaties en achterblijvende prikaantallen. Het levert de laatste dagen veel stof tot online frustratie op over de vaccinatiecampagne en de niet uitgekomen verwachtingen of beloftes van De Jonge, ook omdat diverse bekende Nederlanders als Arjen Lubach, Ebru Umar, Jan de Hoop en Heleen van Royen zich mengen in de discussie.
  • In de media lokt dit opnieuw diverse suggesties uit om de vaccinatiestrategie aan te passen, bijvoorbeeld door meer voorraad weg te prikken, 60-plussers of zorgpersoneel voorrang te geven of het gehele registratiesysteem om te gooien. Het priktempo heeft ook de aandacht van de Tweede Kamer, die nog deze week opheldering wil.

Voor wie is deze nieuwsbrief?

We willen alle communicatieprofessionals die zich binnen de (semi)overheid bezighouden met het coronavirus informeren over de laatste stand van zaken van de nationale communicatieaanpak. Dit zijn departementen, relevante uitvoeringsorganisaties, veiligheidsregio’s, gemeentes en GGD’en.

Aan- of afmelden 

U kunt zich aan- of afmelden voor de update NKC via de website van de NCTV.