Deelcampagne Ramadan
Van dinsdag 13 april t/m woensdag 12 mei is de Ramadan. Ook met de Ramadan is het belangrijk dat de basismaatregelen worden nageleefd. Dit willen we op een positieve manier communiceren door te vertellen wat er juist wél kan om het sociale aspect van de Ramadan te behouden. Hiervoor zetten we doelgroepgerichte media in, zoals FunX.
Jongerencampagne Samen niet stuk
Met Samen niet stuk willen we jongeren inspireren en activeren om iets voor een ander te doen en daarmee samen deze tijd door te komen. De campagne is afgetrapt met de heren van StukTV en wordt nu voortgezet door verschillende jongerenmedia. Met FunX is een radiocommercial gemaakt waarin jongeren worden gemotiveerd positief te blijven en in actie te komen om een ander te helpen. VICE schrijft meerdere advertorials met inspirerende verhalen van jongeren die zich juist in deze coronatijd inzetten voor een ander. Ook Glamour en Cosmopolitan gaan inspirerende verhalen van jongeren delen. Tot slot start SLAM! deze week met de Serenade Service. Luisteraars kunnen iemand in het zonnetje zetten die zich in coronatijd heeft ingezet voor een ander. De mooiste acties worden beloond met een persoonlijke serenade die live in het Avondcircus gegeven wordt. Voor degene die niet in de show komen is er ook de mogelijkheid om online op de actiepagina van SLAM! met de serenade generator een eigen serenade te maken.
Studentensportcampagne
Jongeren krijgen steeds meer vrijheden als het aankomt op sporten. Ook rondom en tijdens het sporten is het van belang dat de basismaatregelen worden nageleefd. In samenwerking met Studentensport Nederland, ontwikkelen we een postergenerator. Met de slogan ‘’We mogen weer sporten, laten we dat samen zo houden” willen we jongeren motiveren om ook tijdens het sporten de basismaatregelen na te leven. Met de postergenerator kunnen sportverenigingen hun eigen beeldmateriaal en logo uploaden, zodat ze een gepersonaliseerde poster kunnen maken. Deze kan zowel als social uiting worden ingezet. We willen dit breder uitrollen, zodat uiteindelijk alle sportclubs in Nederland er gebruik van kunnen maken.
Scholierencampagne
Nu de middelbare scholen en het mbo deels geopend zijn, is OCW sinds 8 maart live met de eerder gevoerde scholierencampagne. De campagne loopt tot en met 4 april. Deze campagne is gericht op middelbare scholieren en MBO-studenten in de leeftijd van 12 - 18 jaar. Voor de campagne zijn uitingen gemaakt, met persoonlijke motivaties van jongeren waarom zij zich aan de maatregelen op school houden. Scholieren worden er met de campagne op geattendeerd dat ze 1,5 meter afstand houden en buiten het lokaal een mondkapje dragen. De uitingen worden verspreid via Instagram, Facebook en Snapchat. De posters kan je hier downloaden.
Deelcampagne quarantaine
Sinds 5 maart zijn we live met campagne in samenwerking met TeamNL/NOC*NSF. Door te laten zien hoe de ambassadeurs omgaan met thuisquarantaine en door hun met jongeren in gesprek te laten gaan, willen wij jongeren inspireren en positief motiveren mee te doen. We hebben van de ambassadeurs minidocumentaires ontwikkeld waarin tips onder de aandacht worden gebracht hoe je je thuisquarantaine door kunt komen en waarom dat zo belangrijk is. Ook is er 16 maart een livestream met de ambassadeurs geweest waar jongeren hun vraag konden stellen. We hebben veel bereik gerealiseerd en zoveel mogelijk vragen van de doelgroep beantwoord. Deze livestream en de minidocumentaires zijn terug te zien op het VWS Youtube kanaal. Dit alles wordt geladen onder #samennietstuk. StukTV heeft de beweging afgetrapt voor #samennietstuk: Het is een moeilijke tijd voor ons allemaal. Misschien ben jij of ken jij iemand die het ook lastig heeft in deze periode. Eigenlijk kunnen we allemaal wel wat positiviteit gebruiken! Meerdere jongeren initiatieven worden de komende tijd onder #samennietstuk geladen worden.
De campagnes gericht op jongeren staan nog steeds live. De Coronaconflict campagne (www.coronaconflict.nl) en #ffvolhouden, i.s.m. jongerenwerkers organisatie BV Jong. We zien voor Coronaconflict dat steeds meer jongeren hun conflict delen en hier advies op vragen via de Instagram pagina. Hier zit een fulltime webcare team achter die alle vragen snel beantwoordt. Bij de #ffvolhouden campagne blijven verschillende filmpjes binnenkomen, die jongeren zelf maken om te laten zien hoe zij met quarantaine omgaan.
Voor de lage SES doelgroep is een flyer in begrijpelijke taal ontwikkeld (hier te downloaden). Deze ligt inmiddels bij Voedselbanken door heel Nederland. Aan verdere verspreiding wordt gewerkt.
Ook zijn er filmpjes geproduceerd, speciaal voor de Arabisch sprekende doelgroep, met onderwerpen ‘quarantaine’ en ‘thuisbesmetting’. Deze zijn eind maart in doelgroep-specifieke media verspreid.
Deelcampagne vaccineren
Zie uitgebreide toelichting hierboven bij Communicatie Coronavaccinatie.