In deze animatie wordt uitgelegd wat extremisme is.

In een democratie mag iedereen zijn mening uiten. Kritisch zijn is belangrijk voor het functioneren van onze samenleving. Een democratie functioneert via twee assen en de wisselwerking daartussen. De horizontale as bevat de onderlinge relatie tussen mensen en de verticale as illustreert de relatie tussen de samenleving en de overheid.
Activisme is het uiten van kritiek op politiek, instituties of beleid, maar wel binnen de grenzen van de democratische rechtsorde. Het kan ludiek, verstorend of provocerend zijn, maar het is niet schadelijk voor onze democratie. Het is zelfs een essentieel onderdeel van de democratische rechtsorde.
Extremisme is iets anders. Dit is gedrag dat ingaat tegen de principes van de democratische rechtsorde. Dit kan zowel gewelddadig als niet-gewelddadig gedrag zijn, maar altijd met een ideologisch motief om onze samenleving te ondermijnen.
Kritiek en tegengeluiden zijn essentieel voor onze democratie. Maar we moeten zorgen dat activisme niet wordt verward met extremisme of terrorisme. De scheidslijn tussen activisme en extremisme is soms moeilijk te trekken. De context en iemands intentie zijn van groot belang bij het maken van dit onderscheid. Daarom is een terughoudende en zorgvuldige visie vanuit de overheid nodig bij het categoriseren van uitingen en/of gedragingen als extremistisch.
De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid doet dit op basis van het bevorderen van onze weerbaarheid, het beschermen van onze democratische rechtsorde en het bestrijden van extremistische uitwassen. Ook jij kan iets doen. Meer informatie? Kijk op nctv.nl/extremismestrategie.