Bedrijf of andere private organisatie
We maken een onderscheid tussen verschillende private organisaties. Lees daarom hieronder wat het beste bij u past.
Ik ben een bedrijf of andere private organisatie en:
- aanbieder van clouddiensten, zoekmachine of online marktplaatsen
- onderdeel van de vitale infrastructuur
- maak geen onderdeel uit van de vitale infrastructuur
Clouddiensten, zoekmachines of online marktplaatsen
- Wat is het loket voor aanbieders van clouddiensten, zoekmachines of online marktplaatsen?
Voor aanbieders van clouddiensten, zoekmachines of online marktplaatsen is er het CSIRT-DSP. Bij het CSIRT-DSP vindt u informatie over het verhogen van uw digitale weerbaarheid, de meldplicht bij incidenten en bijstandverlening bij incidenten door het CSIRT-DSP. - Ik ben slachtoffer geworden van cybercrime
Indien u slachtoffer bent geworden van cybercrime, dan dient u aangifte of melding te doen bij de politie in uw regio. Op de website van de politie kunt u hier meer informatie over lezen. Ook heeft de politie een brochure met een stappenplan voor IT-specialisten gemaakt voor als u slachtoffer bent geworden van een cyberaanval. De brochure Samen tegen cybercrime (pdf) vindt u hier. - Er is (mogelijk) sprake van een datalek
Indien er (mogelijk) sprake is van een datalek bij uw organisatie, dan dient u dit te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Meer informatie over de meldplicht datalekken en over het meldloket vindt u hier.
Vitale infrastructuur
Ik wil meer informatie over cybersecurity of samenwerken binnen mijn sector op het gebied van digitale veiligheid.
- Ik heb last van een (ernstig) digitaal incident
Indien er sprake is van het incident, meld dit dan bij het NCSC. Het NCSC biedt 24 uur per dag, 7 dagen per week, een meldpunt voor cyberincidenten.
Bij ernstige incidenten heeft u volgens de Wbni als onderdeel van de vitale infrastructuur tevens een meldplicht. Bij het NCSC vindt u meer informatie over deze meldplicht, waaronder een factsheet over hoe, wanneer en waar u een melding moet doen alsmede een meldingsformulier.
Let op: Aanbieders van essentiële diensten moeten incidenten met aanzienlijke gevolgen voor hun continuïteit ook melden aan de bevoegde toezichthouder. Voor een overzicht van deze aanbieders of categorieën van zodanige aanbieders, zie het Besluit beveiliging netwerk- en informatiesystemen. - Er is (mogelijk) sprake van een datalek
Indien er (mogelijk) sprake is van een datalek bij uw organisatie, dan dient u dit te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Meer informatie over de meldplicht datalekken en over het meldloket vindt u hier. - Ik ben slachtoffer geworden van cybercrime
Indien u slachtoffer bent geworden van cybercrime, dan dient u aangifte of melding te doen bij de politie in uw regio. Op politie.nl kunt u hier meer informatie over lezen. Ook heeft de politie een brochure met een stappenplan voor IT-specialisten gemaakt voor als u slachtoffer bent geworden van een cyberaanval. De brochure Samen tegen cybercrime (pdf) vindt u hier.
Niet-vitale infrastructuur
Ik wil meer informatie over cybersecurity of samenwerken binnen mijn sector op het gebied van digitale veiligheid.
Informatie over het vergroten van uw digitale weerbaarheid, samenwerken op het gebied van cybersecurity en meer vindt u bij het NCSC en bij het Digital Trust Center. Kijk hier voor meer informatie over aansluiting op het Landelijk Dekkend Stelsel van cybersecurity samenwerkingsverbanden en om na te gaan of er wellicht al een samenwerkingsverband binnen uw sector aanwezig is.
Ik heb last van een digitaal incident
Heeft zich een incident voorgedaan en/of bent u het slachtoffer van digitale criminaliteit? U kunt dan het beste:
- Aangifte of melding doen bij de politie in uw regio. Op deze website van de politie kunt u hier meer informatie over lezen. Ook heeft de politie een brochure met een stappenplan voor IT-specialisten gemaakt voor als u slachtoffer bent geworden van een cyberaanval. De brochure Samen tegen cybercrime (pdf) vindt u hier. Behoort u tot het MKB, dan vindt u meer informatie in deze folder .
- Professionele technische hulp inschakelen voor het herstellen van uw digitale systemen als u er zelf niet uitkomt. U kunt tevens bij uw verzekeraar nagaan of u voor de schade of het herstel verzekerd bent.
- Indien het incident aanzienlijke gevolgen heeft voor de continuïteit van een dienst, dan kunt u op grond van artikel 16 Wbni een vrijwillige melding bij het NCSC doen. Meer informatie hierover vindt u bij het NCSC .
- Is (mogelijk) sprake van een datalek? Dan dient u dit te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Meer informatie over de meldplicht datalekken en een link naar het meldloket vindt u bij de Autoriteit Persoonsgegevens.